Uit cijfers van vergelijkingssite LaadpasTop10 blijkt dat het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal in Leidschendam-Voorburg momenteel gemiddeld 44,9 cent per kilowattuur kost. Dit is 2 procent duurder dan in september. Het prijsverschil komt voornamelijk door de invoering van energiebelasting bij het opladen van een stekkerauto sinds 1 januari.
De kosten voor elektrisch opladen op straat zijn dit jaar in heel Nederland gestegen, met uitschieters tot wel 26 procent. Naast de stijging in laadkosten, betalen (aspirant-)stekkerrijders sinds dit jaar ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen zij geen aanschafsubsidie meer. Volgens de ANWB maakt dit elektrisch rijden per kilometer duurder dan rijden op benzine.
Er zijn grote variaties in laadtarieven binnen Nederland. In Brabant en Limburg dalen de tarieven juist, omdat daar nog veel oude aanbestedingen lopen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven zo sterk gedaald dat het wegvallen van de belastingkorting wordt gecompenseerd.
De Vereniging Elektrische Rijders constateert dat de kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en mensen die op straat moeten laden groter wordt. Uit recent onderzoek blijkt dat een op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van een openbare laadpaal. In Leidschendam-Voorburg zijn er momenteel 865 openbare en semi-openbare laadpunten, wat aangeeft dat er 48 meer zijn dan een jaar geleden.